Synergier

New Wave Group marknadsför produkter under ett flertal olika varumärken. Bolaget efterstävar full integration bakåt i kedjan för att på så sätt uppnå konkurrensmässiga fördelar. Synergierna är tydliga för affärsområdena Profil, Sport & Fritid samt Gåvor & Heminredning inom flera områden.

Design

New Wave Group har stor erfarenhet av design och produktutveckling. Genomarbetade strategier tillämpas för respektive varumärke oberoende av produktslag. De olika koncepten inom rörelsesegmenten Sport & Fritid och Gåvor & Heminredning har sin egen produktutveckling, men inom Profil, där designen är mindre modekänslig, sker samordning.

Ett väldesignat profilplagg är ett plagg som passar både män och kvinnor i arbetsför ålder och har bra utrymme för profilering (det vill säga logotyper) eftersom kläderna riktar sig till företagsmarknaden. en stor del av designen inom rörelsesegmenten Sport & Fritid och Gåvor & Heminredning bygger på form och funktion. Koncernen har flera nära samarbeten med idrottsutövare på både elit- och motionsnivå inom olika sporter. Kosta Boda och Orrefors samarbetar med ett flertal kända konstnärer, vilket även används vid utvecklingen av varumärken a Kosta Linnewäfveri och Orrefors Jernverk.

Inköp och produktion

Koncernen har en total inköpsvolym som är väsentligt större än de flesta konkurrenterna på profilmarknaden. Detta ger stora kostnadsfördelar vad gäller samordning av inköp, transport och lagerhållning. Utöver Sverige har New Wave etablerade inköpskontor Bangladesh, Indien, Kina och Vietnam. New Wave Group har i dag cirka 350 leverantörer.

Koncernen har lokalt anställda kvalitetskontrollanter som följer produktionen och ser till att leverantörerna uppfyller gruppens kvalitets- och miljökrav. Det är viktigt att kvalitetsbrister upptäcks innan varorna transporteras till Europa och USA för att man ska kunna åtgärda dem och leverera hög kvalitet till kund. Koncernen har också kontrollanter anställda som bevakar att leverantörerna följer koncernens code of conduct.

New Wave Group äger ett fåtal egna fabriker. I Sverige finns Seger Europes tillverkningsenhet för stickade produkter (mössor, strumpor och halsdukar) och Orrefors Kosta Bodas glasproduktion. I Nederländerna driver Toppoint tryckeriverksamhet för tryck på bland annat pennor och muggar och i Danmark äger Dahetra en produktionsanläggning för broderi och transfertryck. I USA har AHEAD och Cutter & Buck viss tillverkning i form av brodyr och Paris Glove en tillverkningsenhet för handskar.

Logistik och lager

De flesta av koncernens produkter tillverkas i Asien. Genom samtransport till Europa uppnås stora skalfördelar. Koncentration till färre lagerpunkter fortsätter, vilket leder till att koncernen kan hålla nere kapitalbindningen. Genom att verka på både profil- och detaljhandelsmarknaden, där flertalet produkter är gemensamma för de båda försäljningskanalerna, är även logistiken gemensam.