Delårsrapport för andra kvartalet 2025 New Wave Group AB
Januari - juni
PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2025
- Nettoomsättningen minskade med 4,1 % och uppgick till 2 300 MSEK (2 398). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 1,3 %.
- Rörelseresultat uppgick till 241 MSEK (301).
- Periodens resultat uppgick till 167 MSEK (210).
- Resultat per aktie uppgick till 1,26 SEK (1,59).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 150 MSEK (337).
PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2025
- Nettoomsättningen ökade med 2,1 % och uppgick till 4 484 MSEK (4 393). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4,8 %.
- Rörelseresultat uppgick till 453 MSEK (487).
- Periodens resultat uppgick till 311 MSEK (331).
- Resultat per aktie uppgick till 2,34 SEK (2,50).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 368 MSEK (541).
VD HAR ORDET
Fortsatt organisk tillväxt, strategiskt förvärv och stark framtidstro
Andra kvartalet gav en fortsatt organisk tillväxt i lokala valutor om 1,3 %, vilket var sämre än vad vi hade hoppats på. I svenska kronor minskade försäljningen med 4,1 % främst till följd av negativa valutaeffekter om -5,4 %. Påsken medförde en negativ kalendereffekt under kvartalet vilket i stället gav en positiv kalendereffekt under Q1. Trots en generellt svagare marknad fortsätter vi att ta marknadsandelar – ett tydligt styrkebesked.
Investeringar & teknologisk utveckling
Under kvartalet har vi fortsatt att investera i automatiseringar av varulager samt IT och marknadsföring. Ett av våra större nederländska dotterbolag, har som första bolag i koncernen implementerat ett nytt automatiseringssystem för varulager, HAI Robotics, samtidigt som man implementerade ett nytt affärssystem (ERP), vilket temporärt påverkat både försäljning och resultat negativt.
Strategiskt förvärv
En betydande del av kvartalet ägnades åt vårt strategiska förvärv av Cotton Classics– det näst största i koncernens historia. Förvärvet är ett viktigt steg i vår långsiktiga tillväxtstrategi och stärker vår position på marknaden ytterligare.
Kvartalets resultat
Rörelseresultatet (EBIT) minskade från 301 Mkr till 241 Mkr, vilket vi inte är nöjda med, men det visar på god stabilitet och stark intjäningsförmåga i en utmanande marknad. Resultatet efter skatt blev 167 Mkr mot förra årets 210 Mkr.
Viktigast och det som gläder mig mest under kvartalet är att vi fortsätter att vinna marknadsandelar och att avtalet om att förvärva Cotton Classics nu är i hamn – två viktiga milstolpar för vår framtida utveckling.
Första halvåret i korthet
Valutaeffekter har påverkat försäljningen negativt med 2,7 %, men trots detta ökade försäljningen med 2,1 %. I lokala valutor uppgick tillväxten till 4,8 %, och den totala försäljningen landade på 4 484 Mkr.
Kassaflöde och finansiell ställning
Kassaflödet för första halvåret uppgick till -76 Mkr, vilket främst beror på investeringar i en planerad lageruppbyggnad då vi vill vara förberedda på att möta en mer positiv marknad och ökad efterfrågan samt fortsatta investeringar inom lagerautomatiseringar och IT. Soliditeten uppgår till starka 59,3%.
Marknadsutveckling
Marknaden har generellt varit svag under det andra kvartalet. Vi ser dock tecken på att en vändning kan komma, även om tidpunkten är svår att förutsäga. Osäkerheter kring tullar i USA och det globala läget behöver stabiliseras innan en bredare återhämtning kan ske.
Framåtblick
Vi står väldigt starkt rustade för framtiden och är övertygade om att vi kommer utvecklas bättre än våra konkurrenter. När marknaden väl vänder kommer vi att få stor glädje och nytta av våra ökade marknadsandelar och strategiska förvärv. Vi kommer att fortsätta arbeta för utveckling av befintliga varumärken som Craft, Clique och Cutter & Buck samtidigt som vi gör strategiska förvärv, som nu med Cotton Classics som öppnar för goda tillväxtmöjligheter. Vi kommer också att fortsätta med marknadsinvesteringar, lagerautomatiseringar och även titta på ytterligare förvärv. Det är i tider som dessa som vi kan lägga grunden för ett framtida ännu större, starkare och lönsammare New Wave Group!
Tack till alla för de första sex månaderna under 2025!
Torsten Jansson, VD och koncernchef
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se
Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post: goran.harstedt@nwg.se
Anna Gullmarstrand
Telefon: +46 (0) 706 17 11 09
E-post: anna.gullmarstrand@nwg.se
Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2025 kl 07:00.
Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.