Delårsrapport för första kvartalet 2025 New Wave Group AB
Januari - mars
PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2025
- Nettoomsättningen ökade 9,5% och uppgick till 2 184 MSEK (1 995). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 9,0%.
- Rörelseresultat uppgick till 212 MSEK (186).
- Periodens resultat uppgick till 144 MSEK (121).
- Resultat per aktie uppgick till 1,09 SEK (0,91).
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 219 MSEK (204).
VD HAR ORDET
Stabil start med organisk tillväxt
Vi har fått en bra och stabil start på 2025 trots en fortsatt utmanande marknad och orolig omvärld. Vi inleder året med en organisk tillväxt på 9,0 % vilket är den högsta på länge. Försäljningen inkluderar visserligen en positiv kalendereffekt men det är trots den en mycket stark utveckling. Det är också glädjande att alla tre segment visar tillväxt: Företag växte med 9 %, Sport & Fritid med 11 % och Gåvor & Heminredning med 3 %. Vi har även tillväxt i båda distributionskanalerna - Profil med 12 % och Detaljhandeln med 6 %.
Bibehållen bruttovinst och förbättrat rörelseresultat
Trots en intensiv investeringsfas fortsätter vi att leverera starka siffror. Bruttovinsten ligger stabilt på 49,8 %, och rörelseresultatet har ökat 14 % till 212 Mkr med en förbättrad rörelsemarginal till 9,7 % (9,3).
På rullande 12 månader har vi nått en omsättning på 9 717 Mkr och ett rörelseresultat på 1 289 Mkr, vilket ger en marginal på 13,3 %. Med tanke på att vi är i en intensiv investeringsfas är jag väldigt glad att vi trots det kunnat öka resultatet.
Kassaflöde, valuta och soliditet
Kassaflödet från den löpande verksamheten är stabilt och ökade till 219 Mkr. Under slutet av första kvartalet stärktes svenska kronan kraftigt mot övriga valutor vilket framför allt har påverkat vår balansräkning negativt och bland annat resulterat i en stor negativ omräkningseffekt på eget kapital på 440 Mkr. Trots det ökade vi soliditeten med 0,1 procentenheter till 63,8 %.
Ljus framtid med expansion och fortsatta investeringar
Det känns fortsatt väldigt bra och stabilt framåt trots en utmanande marknad och orolig omvärld. Vi tar fortsatt marknadsandelar och står väl rustade på alla sätt. Den vanligaste frågan de sista månaderna har varit kring amerikanska tullar och en utökning av handelshinder och hur det påverkar oss. Den enda större risk jag ser på lite längre sikt som kan påverka oss negativt är en allmänekonomisk nedgång eller recession. Kortsiktigt kan vi få ökade kostnader om nya tullar införs snabbt och med korta ledtider men vi står väl rustade med produktion i många länder och på flera kontinenter och med ett perspektiv på 6 månader eller längre är det inget som bekymrar mig.
Vi fortsätter våra investeringar i både lagerautomatiseringar och inte minst på nya marknader och även i befintliga koncept i nya länder. Lanseringen av Craft Teamwear i USA pågår med full fart och inom kort lanserar vi Craft Teamwear även i Kanada. Vi kommer även att lansera ytterligare ett lager i södra USA för att förbättra servicen till våra kunder där. Under senare delen av 2025 eller i början av 2026 kommer vi även lansera både Projob och J.Harvest&Frost, Printer och Harvest i Kanada. På Irland letar vi för fullt efter lagerlokaler för att etablera ett nytt lager där som skall sälja merparten av koncernens sortiment på irländska marknaden. Sist men inte minst förbereder vi lansering av Craft Teamwear även i England och Spanien. Som vi tidigare kommunicerat kommer dessa etableringar kortsiktigt att påverka resultatet negativt men på längre sikt ge en god avkastning.
Det var länge sen vi hade ett så högt tempo för att skapa ett ännu större och starkare New Wave. Jag gläds åt att vi har en bra lönsamhet och en stark balansräkning så vi kan fortsätta expandera då många andra får ta ett kliv tillbaka på grund av de oroliga tiderna.
Jag gläds också åt att vi har en stabil och duktig organisation med många fantastiska medarbetare som dessutom är rejält motiverade att fortsätta växa. Jag gläds också åt att våra varumärken fortsätter att stärkas och ta marknadsandelar och att många kunder uppskattar vår höga service och stabilitet. Det är roligt att konstatera att vid 62 års ålder och efter nästan 27 år som börsnoterat företag känns jobbet roligare och möjligheterna större än någonsin!
Stort tack till all personal, kunder, styrelse och aktieägare och till alla konsumenter som väljer våra varumärken!
Torsten Jansson, VD och koncernchef
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se
Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post: goran.harstedt@nwg.se
Anna Gullmarstrand
Telefon: +46 (0) 706 17 11 09
E-post: anna.gullmarstrand@nwg.se
Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2025 kl 07:00.
Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.