08 november, 2022

Delårsrapport för tredje kvartalet 2022

Januari - September

PERIODEN 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 234,4 MSEK, vilket var 34% högre än föregående år (1 663,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 9% och förvärvad rörelse med 4%.
  • Rörelseresultat uppgick till 397,8 (261,1) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 304,0 (196,0) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 4,58 (2,97) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -200,4 (241,8) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 028,5 MSEK, vilket var 37% högre än föregående år (4 411,9 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 7% och förvärvad rörelse med 2%.
  • Rörelseresultat uppgick till 957,9 (602,6) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 722,6 (451,5) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 10,89 (6,85) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -127,1 (794,2) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 54,0 (60,0) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 36,1 (25,1) %.

 

VD har ordet              

Ännu ett rekordkvartal, vårt bästa tredje kvartal någonsin.
Det är med stor glädje och stolthet vi kan presentera ännu ett rekordkvartal. Nettoomsättningen ökade med 570,9 MSEK från 1 663,5 MSEK till 2 234,4 MSEK. En ökning med 34% och i lokala valutor ökade försäljningen 25%. Rörelseresultatet glädjer mig ännu mer – det ökade från 261,1 MSEK till 397,8 MSEK, en ökning med 136,7 MSEK eller 52%. Rörelsemarginalen uppgick därmed till urstarka 17,8% vilket är den högsta rörelsemarginalen vi någonsin haft under ett kvartal.

Förvärvade B.T.C Activewear Ltd (BTC) i England bidrog med 67,3 MSEK i omsättning och 2,9 MSEK i rörelseresultat efter förvärvskostnader. Exkluderar man BTC var rörelsemarginalen 18,3%.

Vi har en fortsatt god kostnadskontroll, dock såg vi under kvartalet att vissa kostnader ökar som tex el och energi vilket främst drabbar segmentet Gåvor & Heminredning.

Varulagret börjar närma sig den nivå vi vill ha men för att möta efterfrågan kommer vi att öka det ytterligare något.

Roligt är också att notera att samtliga geografiska regioner visar tillväxt och även båda våra försäljningskanaler där profil växte med 43,7% och detaljhandeln med 22,9%.

Av segmenten ökar Företag sin försäljning med 49% och sitt rörelseresultat med 101%, en oerhört stark utveckling. Sport & Fritid ökar sin försäljning med 32% och sitt rörelseresultat med 60%. Enda smolket i bägaren är Gåvor & Heminredning som minskade sin försäljning med 5% och med ett försämrat rörelseresultat. Det är främst här som bla högre energipriser slår hårdast.

9 månader
Årets första tre kvartal gav en försäljningsökning på 1 616,6 MSEK från 4 411,9 MSEK till 6 028,5 MSEK, en ökning med 37%. Rörelseresultatet visar en ännu starkare utveckling och har ökat från 602,6 MSEK till 957,9 MSEK, en ökning med 355,3 MSEK eller 59%. Rörelsemarginalen uppgick därmed till 15,9% för perioden eller 16,0% exklusive förvärvade BTC.

Rullande helår
På rullande helår uppgår nu omsättningen till 8 335,2 MSEK och rörelseresultatet uppgick till 1 361,2 MSEK vilket ger en rörelsemarginal på 16,3%.

Kassaflöde och balansräkning
Vi har fortsatt en mycket stark balansräkning trots att vi förvärvat BTC och att vi bygger upp vårt varulager samt binder mer pengar i kundfordringar då nettoomsättningen ökar. Eget kapital uppgår nu till nästan 5,6 miljarder SEK och trots den högre kapitalbindningen har vi en mycket stark soliditet på 54%.

När man tittar på 30 september måste man komma ihåg att BTC ingår i balansräkningen men det ingår endast med en månads försäljning. Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -200,4 MSEK där -565,1 MSEK är förändring i rörelsekapitalet såsom varulager och ökade kundfordringar. Investeringsverksamheten uppgick till -433,4 MSEK där förvärvet av BTC utgör -398,7 MSEK. För årets första nio månader uppgick till kassaflödet från den löpande verksamheten till -127,1 MSEK och investeringsverksamheten uppgick till -513,9 MSEK där förvärvet av BTC utgör merparten eller -398,7 MSEK.

Framtiden
Trots den fortsatta oron i vår omvärld utvecklas vi fortsatt starkt och våra satsningar och investeringar fortsätter att ge framgång. Inom Sport & Fritid och Företag ser vi fortsatt en ökande efterfrågan på våra varumärken och produkter.

Inom Gåvor & Heminredning ser vi en viss avmattning i detaljhandeln men även inom profil då man tex i Sverige fick köpa gåvor för 2 000 SEK extra med avdragsrätt under COVID åren. Vi ser även en omfördelning mellan e-handel och traditionell detaljhandel där vi ökar mot traditionella och minskar mot e-handel.

Sen är det helt säkert så att vi tar stora marknadsandelar med våra varumärken och produkter då det sannolikt inte är tillväxt i de branscher vi är verksamma i.

Jag har tidigare i flera VD-ord skrivit att våra varumärken löpande stärks och tar marknadsandelar vilket de senaste kvartalen verkligen visar och vi presterar mycket bra resultat trots en utmanande omvärld. Detta i kombination med att vi har en bra och stark organisation, stark lönsamhet och stark balansräkning gör att jag känner mig trygg och positiv framåt trots en stökig omvärld!

Tack till alla anställda och kunder för ännu ett fantastiskt resultat!

Torsten Jansson, VD och koncernchef

 


FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 (0) 31 - 712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se

Vice-koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: +46 (0) 70 - 362 56 11
E-post: goran.harstedt@nwg.se

Ekonomi- och finanschef
Lars Jönsson
Telefon: +46 (0) 31 - 712 89 12
E-post: lars.jonsson@nwg.se

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 november 2022 kl 07:00.

Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.

Delårsrapport

PDF PRESENTATION