06 november, 2025

Delårsrapport för tredje kvartalet 2025 New Wave Group AB

Januari - September

PERIODEN 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 3,6 % och uppgick till 2 390 MSEK (2 308). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 8,3 %.
  • Rörelseresultat uppgick till 253 MSEK (313).
  • Periodens resultat uppgick till 166 MSEK (204).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,25 SEK (1,54).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -249 MSEK (191).

PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 2,6 % och uppgick till 6 874 MSEK (6 701). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 5,9 %.
  • Rörelseresultat uppgick till 706 MSEK (800).
  • Periodens resultat uppgick till 477 MSEK (536).
  • Resultat per aktie uppgick till 3,59 SEK (4,04).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 119 MSEK (733).

VD HAR ORDET

Stabil tillväxt trots en fortsatt svag marknad

Trots en fortsatt svag marknad fortsätter vi att växa med totalt 8,3 % under det tredje kvartalet. Den organiska tillväxten uppgick till 4,1 % i lokala valutor, och förvärv bidrog med ytterligare 4,2 %. Valutaeffekter, främst kronans förstärkning, påverkade negativt med -4,8 %, vilket innebär att den totala tillväxten i SEK landade på 3,6 %. Marknaden är fortsatt svag men vi ser en ökad optimism bland en del av våra kunder vilket ger hopp om att marknaden snart vänder även om tidpunkten för detta är svår att förutse.

Kvartalets resultat och lönsamhet

Vi visar en fortsatt stark och stabil bruttovinst. Under Q3 uppgick den till 50 % - detta trots att förvärvet av Cotton Classics haft en negativ påverkan på koncernens bruttomarginal.

För rörelseresultatet har jag mer blandade känslor då det aldrig är roligt att rapportera ett lägre resultat samtidigt som det egentligen går fortsatt bra. Kvartalets rörelseresultat landade på 253 Mkr, tyngt av den tidigare kommunicerade engångskostnaden relaterad till återbetalning av coronastöd i USA om 66 Mkr. Justerat för denna post hade resultatet varit 318 Mkr – något över föregående år. Med tanke på att vi befinner oss i en investeringsfas, inklusive systembyten, lagerexpansion och automatiseringar, är den underliggande lönsamheten fortsatt god. Vi ser också att våra IT-kostnader, som är höga idag, kommer att minska successivt senast från och med 2027.

Årets resultat och utveckling

Ackumulerat under årets första nio månader har den organiska tillväxten i lokala valutor varit 4,5 %, medan förvärvad tillväxt bidragit med 1,4 %. Valutaeffekter om -3,3 % innebär att den rapporterade tillväxten i SEK uppgår till 2,6 %. Det betyder att vi fortsätter att ta marknadsandelar, både under Q3 och ackumulerat, ett kvitto på vår konkurrenskraft.

Bruttovinsten för året är väldigt stabil på 49,3% vilket är 0,1% högre än föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 706 Mkr vilket är en försämring med 93 Mkr mot föregående år men även här påverkar tidigare nämnda engångskostnader och liksom vår höga investeringstakt.

Kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet är i grunden starkt, men påverkas av strategisk lageruppbyggnad, investeringar och förvärvet av Cotton Classics som genomfördes under kvartalet. Lageruppbyggnaden är nödvändig för att möta en ökad efterfrågan samt de nya satsningar vi genomför i både USA och Europa. Vår balansräkning är fortsatt stark, med en soliditet på 52 % efter konsolideringen av Cotton Classics vilket ger en bra trygghet och utrymme för fortsatt expansion.

Marknadsutveckling

Marknaden under Q3 var fortsatt svag. Vi ser dock en ökad optimism och framtidstro bland våra kunder så en vändning kanske närmar sig även om jag personligen inte tror på någon snabb uppgång innan den globala situationen blivit stabilare. Jag tror forsatt att en allmän vändning av marknaden ligger något eller några kvartal bort men vi vet att en vändning kan komma snabbt när det väl vänder.

Framåtblick

Vi står starkt rustade inför framtiden både vad gäller varumärken, produkter och den service vi ger våra kunder. Jag är helt övertygad om att det kommer att visa sig de kommande åren i form av en god tillväxt i försäljning men även i rörelseresultat. Vi arbetar hårt med att integrera och lansera våra varumärken inom Cotton Classics - ett arbete som går bra och enligt plan. Förvärvet av Cotton Classics känns så här långt väldigt bra.

Under början av nästa år öppnar vårt nya lager i Dublin vilket vi tror kommer att ge en god tillväxt på Irland. Senare under sommaren/ hösten öppnar vår nya produktionsanläggning i Texas för Clique och Cutter & Buck, vilket ger oss bättre förutsättningar att ta marknadsandelar och växa i USA. Genom förvärvet av Cotton Classics stärker vi vår position ordentligt i Tyskland - en prioriterad och mycket stor marknad som vi tror att vi kan växa rejält på. Så jag känner stark framtidstro och är övertygad om att vi kommer att få stor glädje av de marknadsandelar vi tagit och de investeringar vi gjort!

Tack till Er alla!

 

Torsten Jansson, VD och koncernchef

 


FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post: torsten.jansson@nwg.se

Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post: goran.harstedt@nwg.se

Ekonomi- och finanschef 
Anna Gullmarstrand
Telefon: +46 (0) 706 17 11 09
E-post: anna.gullmarstrand@nwg.se

 

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 november 2025 kl 07:00.

Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.

Delårsrapport

PDF PRESENTATION