06 april, 2016

New Wave Group AB (publ) Pressinformation från valberedningen

Olof Persson och Elisabeth Dahlin nominerade till styrelsen i New Wave Group AB (publ)

Valberedningen i New Wave Group AB (publ) föreslår att Olof Persson och Elisabeth Dahlin väljs till nya styrelseledamöter vid årsstämman den 11 maj 2016. Valberedningen föreslår också omval av Torsten Jansson, Mats Årjes, Christina Bellander och M. Johan Widerberg. Vidare föreslår valberedningen att Olof Persson väljs till styrelsens ordförande. Anders Dahlvig och Helle Kruse Nielsen har avböjt omval till styrelsen.

Olof Persson har tidigare varit verkställande direktör och koncernchef för AB Volvo (2011-2015). Dessförinnan var han verkställande direktör i Volvo Construction Equipment (2008-2011) samt verkställande direktör för Volvo Aero (2006-2008).

Elisabeth Dahlin är sedan 2008 generalsekreterare för Rädda Barnen och har dessförinnan en bakgrund som ambassadör vid Utrikesdepartementet (2005-2008) med ansvar för Regeringskansliets arbete med företags sociala ansvarstagande. Innan dess har hon även varit biträdande generaldirektör (2001-2005) med ansvar för handelspolitik inom WTO och EU och ordförande i handelsprocedurrådet, SWEPRO. Hon har bred erfarenhet av handelsfrämjande och samarbete med företag från utlandstjänstgöring i Vietnam, Brasilien och Zambia. Utöver uppdraget som generalsekreterare för Rädda Barnen är hon ledamot i Pressens Opinionsnämnd och Radiohjälpens styrelse

Valberedningen består av Johan Ståhl (ordförande), utsedd av Lannebo Fonder, Arne Lööw, utsedd av Fjärde AP-fonden och Torsten Jansson, Torsten Jansson Förvaltning AB. Valberedningen representerar cirka 86 procent av rösterna i bolaget.

För ytterligare information vänligen kontakta Johan Ståhl, valberedningens ordförande på telefon 0708-76 88 42.

Den 6 april 2016

New Wave Group AB är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm. New Wave Group är en internationell tillväxtkoncern som designar, köper och utvecklar varumärken inom profil, sport och heminredning. För mer information vänligen besök, www.nwg.se.