Gåvor & Heminredning

I rörelsesegmentet Gåvor & Heminredning ingår flera starka varumärken såsom Kosta Boda, Orrefors och Sagaform. Varumärkena säljs i huvudsak på detaljhandelsmarknaden, men försäljning sker även på profilmarknaden.

Utöver försäljning i våra två försäljningskanaler har även Kosta Boda och Orrefors en stor mängd prestigeuppdrag när det gäller priser och utmärkelser. Formgivare Efva Attling skapar varje år Grammispriset och konstnären Kjell Engman och Kosta Boda gör det internationella priset till Eurovision Song Contest. Utöver dessa uppdrag görs bland många andra Jerringspriset, People's Choice Award, Polarpriset och Let's Dance-priset.

FÖRSÄLJNINGSKANALER

Svensk detaljhandel genomgår en stor strukturomvandling där konsumentens intresse för den traditionella glas- och porslinshandeln minskar till förmån för design- och inredningsbutiker. Utvecklingen av näthandeln är en annan strategiskt viktig del där kundens förändrade handelsmönster kräver en helt annan tillgänglighet än tidigare.

En del av försäljningen av varumärkena Kosta Boda, Orrefors och Sagaform sker till profilmarknaden där produkterna används som allt från enklare gåvor till exklusiva jubileums- och minnesgåvor. Kosta Boda och Orrefors behåller sin ställning som intressanta varumärken vid tillfällen då man vill uppmärksamma med föremål av mer högklassig karaktär. Sagaforms produkter är efterfrågade som till exempel julklappar och sommargåvor till anställda och kunder.

KAPITALBINDNING

Produktion inom Orrefors Kosta Boda sker under hela året medan försäljning främst sker under andra halvåret. Kapitalbindningen är därmed störst under första delen av året. Merparten av produktionen är klassiska och storsäljande produkter såsom Château, Line, Intermezzo, Mine med flera, som i många fall har en produktcykel på mer än 20 år, vilket begränsar inkuransrisken. Till den del som inte är egenproducerad sker merparten av inköpen mot lager för vidareförsäljning mot kund. Försäljningen sker till utvalda återförsäljare och kreditförlusterna är låga. Dock är det högre koncentration till ett färre antal kunder i detaljhandeln jämfört med profilmarknaden. Flertalet av produkterna är gemensamma för försäljningskanalerna profil och detaljhandel, vilket ger en betydande riskspridnin

 

Varumärken